کد مطلب:164557 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:105

در تاریخ ولادت با سعادت سید ارباب شهادت، حضرت امام حسین است
و سخن در این مقام در چند امر واقع می شود:

امر اول: اختلاف است در این كه آن جناب در چه ماه متولد شد و اگر به تفصیل اختلاف در مسائل خلافیه این مقامات بپردازیم و مستند هر یك را به تفصیل ذكر نمائیم كلام به طول خواهد انجامید همان به كه اجمالا ذكر اختلافات شود آنچه به نظر قاصر ترجیح دارد بیان كرد. بدان كه خلاف است كه تولد آن جناب در چه ماه بود. ابن شهر آشوب در كتاب مناقب ولادت آن جناب را در ماه شعبان گفته و ابوالفرج در مقاتل الطالبیین همین را گفته و هم چنین است قول مؤلف كتاب اعلام الوری و همین را صاحب كشف الغمه حكایت نمود از كمال الدین بن طلحه و همین قول حافظ


عبدالعزیز است و شیخ طائفه در كتاب مصباح همین را از قاسم بن علا همدانی وكیل ابی محمد الحسن حكایت داشته كه توقیعی به این مضمون برای او رسیده و شیخ مفید و ابن نما در كتاب مقتل خود مسمی به مثیر الاحزان همین را اختیار نموده اند و بعضی گفته اند كه ولادت آن جناب در آخر شهر ربیع الاول بوده و به سوی این قول رفته است شهید اول - اعلی الله مقامه - در كتاب دروس و شیخ الطائفه در كتاب تهذیب و بعضی گفته اند كه در پنجم جمادی الاولی بوده و این قول را ابن نما در كتاب مثیر الاحزان از قائل مجهول نقل نموده و لیكن اشهر قول اول است و آن ارجح اغست و شیخ در كتاب تهذیب قول چهارم از قائل مجهول نقل كرده كه ولادت آن حضرت در سیزدهم ماه مبارك رمضان است و این ضعف و قول اول صحیح و مختار این شرمسار است به جهت اشتهار در میان صحابه ی ابرار و علماء اخیار و ورود غیر واحد از اخبار و اخباری كه به شهرت انجبار دارد در غایت اعتبار و مقدم بر سائر اخبار است پس مفر و ملجاء و مناصی از اختیار قول اول در كار نخواهد بود.

امر دوم: در این كه ولادت آن جناب در چندم ماه بود. بنابراین كه در ماه شعبان باشد: بعضی گفته اند كه در سوم شعبان بوده و این مختار اعلام الوری و جمعی دیگر است. [1] و بعضی آن را پنجم شعبان دانسته اند؛ و این قول منسوب است به ابن نما و مناقب ابن شهر آشوب و ابوالفرج و شیخ مفید. [2] . و در نزد فقیر قول اول اصح است به جهت اشتهار و دلالت بعضی از اخبار، چنان كه در امر اول بدان اشارت رفت.

امر سوم: در تعیین روز ولادت حضرت امام حسین است. و در این مقام تردید حاصل است، زیرا كه ابن شهر آشوب در مناقب ذكر فرمود كه ولادت آن جناب در روز پنجشنبه بود و یا روز سه شنبه و ابن شهر آشوب پنجم شعبان را اختیار كرده


بود. [3] و سائرین تعیین روز را نفرموده اند و بعضی تعیین روز سه شنبه نموده اند. [4] و بعضی روز پنج شنبه [5] را تعیین نموده اند. پس توقف در این مقام، اولی خواهد بود.

امر چهارم: در اینكه ولادت آن جناب در چه سال بوده است؟ ابن شهر آشوب در كتاب مناقب فرموده كه ولادت آن جناب در سال چهارم از هجرت كه عام خندق است بود. [6] و این قول مختار ابوالفرج است و صاحب اعلام الوری و حافظ عبدالعزیز و شیخ مفید و ابن نما. [7] و لیكن شیخ در تهذ یب و شهید در دروس و بعضی دیگر گفته اند كه ولادت آن جناب در سال سوم از هجرت بود. [8] و ظاهر این كه قول اول اشهر باشد.


[1] اعلام الوري:213، مصباح المتهجد:758.

[2] مثير الاحزان:16، مناقب ابن شهر آشوب 76:4، مقاتل الطالبين:84، الارشاد 27:2.

[3] مناقب ابن شهر آشوب 76:4.

[4] اعلام الوري:213.

[5] مصباح المتهجد:758.

[6] مناقب ابن شهر آشوب 76:4.

[7] مقاتل الطالبين:84، اعلام الوري:213، كشف الغمه 252:2، الارشاد 27:2، ميثر الاحزان : 16.

[8] تهذيب الاحكام 41:6. الدروس:152، الكافي 463:1.